Sund, snasket og lækker salat

Tigerrejesalat med hytteost

Du undrer dig måske over overskriften, men en gang imellem har jeg bare lyst til noget virkelig snasket mad! Og når jeg siger snasket mad, så mener jeg den slags mad der bare krammer én og får en til at føle sig rigtig godt tilpas. Normalt tænker man at snasket mad er i den usunde og hurtige afdeling, men selvom det fungerer som comfort food behøver det ikke altid at være tilfældet. Dette har jeg ladet mig erfare flere gange nu – oftest ved brug af hytteost blandet med nogle gode smagskomponenter og lidt varme. Jeg er virkelig begejstret! Denne salat var et resultat af nogle ting jeg lige havde i køleskabet med hovedingredienserne tigerrejer og hytteost. Og selvom jeg havde serveret alt for meget salat, spiste jeg rub og stub. Den er vist værd at huske!

Det skal du bruge:

150 g. Tigerrejer (jeg synes de pillede fra Netto er rigtig fine, når nu de skal blandes med så mange ting og man ikke helt kan smage om de er friskfanget eller optøet, men det er selvfølgelig smag og behag)
200 g. Små salatblade (enten spinatblade eller andre små blade du kan lide)
1 dl hytteost
0,5 løg
2 fed hvidløg
0,5 peberfrugt
pinjekerner
0,5-1 tomat
0,5 tsk. karry
salt
peber
olie

Sådan gør du:

Pil rejerne, hvis du har købt rejer med skal og læg dem klar. Løg og hvidløg hakkes (groft eller fint efter smag), så de hurtigt kan bruges. Skyl salatbladene og tør dem en smule før de kommes op i en salatskål. De kan hakkes lidt hvis man ønsker en mere snasket fornemmelse. Peberfrugt og tomat hakkes fint og kommes op til salaten sammen med hytteosten. En pande opvarmes og pinjekernerne ristes af før de kommes op i skålen. Når pinjekernerne er væk hældes lidt olie på den varme pande og lidt karry svitses af før løg og hvidløg steges. Når det ser gyldent ud kommes rejerne på, og de skal altså ikke have så meget. Jeg plejer at give dem omkring 1-2 minutter alt efter hvor varm panden er og hvor store rejerne er. Når de har fået en fin lyserød farve er de færdige og rejer, løg og hvidløg hældes op i skålen til alle de andre ingredienser. Sørg for at vende salaten, så hytteosten blandes med smagen og varmen fra rejerne. Nu er salaten klar! Den ville være rigtig god sammen med lidt friskt brød, men uden er den også fin.

Jeg tror også den ville smage godt med æbler eller ananas i stedet for tomater for at give salaten mere sødme. Chili ville også passe godt. Man kan desuden også komme asparges, broccoli eller blomkål i retten, hvis man mangler lidt mere at bide i. En sidste god idé er at lave rugbrødscroutoner til at drysse over for at give modspil i både smag og tekstur.

Velbekomme!

//Bianca

2 thoughts on “Sund, snasket og lækker salat

  1. Faldt tilfældigt over din blog, og sikke nogle inspirerende opskrifter du har liggende 🙂
    Denne her salat med hytteost og rejer skal da helt klart prøves!

    Hytteost er nemlig en fantastisk ting – udover at være fedtfattig og proteinrig så egner den sig jo os perfekt til så mange forskellige retter 🙂

    Mvh Stine

    • Tusind tak for din kommentar! Dejligt at du synes der er nogle brugbare opskrifter herinde 🙂 Der kommer meget mere i fremtiden, det lover jeg! 🙂 God søndag!

Skriv et svar

