Sund tapas: Squash carpaccio

Hyggeaften, levende lys og tapas.
Jeg synes virkelig tapas er en vidunderlig spise. Mulighederne er så mange, og hvis man er kreativ er der ikke grænser for, hvad man kan lave. Min kæreste og jeg skulle hygge, nyde en flaske rosé-vin og lave mad sammen, og han foreslog i den forbindelse at vi skulle lave en carpaccio af squash. Jeg havde aldrig forestillet mig at man ville kunne lave carpaccio af squash, men jeg elsker nye eksperimenter. Det viste sig selvfølgelig at blive en virkelig lækker del af vores tapasbord, som jeg synes jeg vil dele med jer.

Tapas

Squash carpaccio

Det skal du bruge:
1 squash
2 fed hvidløg
5 spsk Olivenolie
2 spsk Balsamico
2 tsk Eddike (æble, hyldeblomst, hvidvin el. andet)
0,5 tsk Honning
En smule sennep (jeg foretrækker den søde)
Salt
Peber

Sådan gør du:
Tag en grøntsagsskræller og skræl det samme sted på squashen indtil du begynder at få en størrelse skiver, som du kan bruge (de første vil du nok skulle smide ud eller bruge til noget andet). Til sidst ender du med at få en masse lange, tynde og brede skiver. Fordel dem på et stort fad og skræl så mange som du skal bruge så tallerkenen er dækket.

Tag en skål og bland de flydende ingredienser, undtaget sennep, da den forkerte dosering sennep er så ærgerlig, så vent med det til sidst. Pres hvidløg med en hvidløgspresser og bland det ned i dressingen. Smag til sidst til med salt, peber og sennep.

Pensl dressingen ud over squashen og sørg for at få hvidløget med. Lad det stå og trække i en halv time (gerne mere), top med basilikumskud og så er carpaccioen klar til servering!

Squash carpaccio

Squash-carpaccioen passer rigtig godt til både bruschetta, grøn salat, ost (så som feta) og kød (så som skinke).
Små lækre og forskellige retter gør den sanselige oplevelse mere tilfredsstillende og mætter de mere. Og desuden er det så hyggeligt at gå og nusse med små projekter som disse.

Dette var et succesfuldt ét af slagsen – prøv det!

//Bianca

4 thoughts on “Sund tapas: Squash carpaccio

  1. Da jeg har en stor hjemmedyrket squash i køleskabet, gik jeg på nettet for at finde inspiration. Her fandt jeg din blog, og opskriften ser ganske lækker ud, så tror noget af squashen skal bruges til til din ret i aften;-)

    KH Christina

Skriv et svar

